W zielone gramy
Logo

"W zielone gramy" to blok programowy upowszechniający wiedzę o świecie przyrody – zarówno przyrody ożywionej jak i nieożywionej. Tu harcerze zdobędą wiedzę w zakresie przyrodoznawstwa. Jest to także blok pokazujący, jak się przeciwstawiać niszczeniu przyrody przez cywilizację oraz jak w życiu codziennym chronić przyrodę.

 

 

Miejsce programowe „W zielone gramy" ma na celu:

  • upowszechnianie wiedzy o świecie przyrody ożywionej i nieożywionej;
  • upowszechnianie świadomości odnośnie współczesnych zagrożeń dla środowiska naturalnego;
  • promowanie postaw proekologicznych;
  • przypomnienie puszczańskiego rodowodu Skautingu i Harcerstwa;
  • inspirowanie kreatywnego podejścia do realizowania przyrodoznawstwa i puszczaństwa w drużynach i gromadach;

 

Założenia:

Miejsce programowe podzielone jest na 3 główne części programowe:

  1. wiedza o świecie przyrody,
  2. postawy proekologiczne,
  3. puszczaństwo w Harcerstwie.

Te zagadnienia należy traktować bardzo szeroko i jak najbardziej kreatywnie, wszystko, co może nudzić, jest naszym wrogiem, a wymyślając zajęcia zawsze zadajemy sobie pytanie „Czy ja bym chciał/a wziąć w czymś takim udział?". 

Miejsce programowe:

- Miejsce programowe nawiązywać ma do 4 żywiołów (wody - kolor niebieski, powietrza - kolor biały, ziemi - kolor czarny i ognia -  kolor czerwony), które uzupełnione są 5 elementem środowiska naturalnego: przyrodą - kolor zielony.

- Centralnym miejscem gniazda jest postawiona na samym środku wiata (wielkość taka, aby siedząc na materacach mogło się zmieścić 40 osób). Wiata powinna być drewniana, chroniąca przed deszczem, a jednocześnie „klimatyczna".

- Z wiaty wychodzą  ścieżki na 4 strony świata (4 żywioły). Wzdłuż ścieżek ustawione są kolejne miejsca programowe (namioty z materacami na 20 osób), a na ich krańcach 4 wiaty odpowiednich żywiołów (przestrzeń i materace na 30 osób).

- Każda wiata powinna być podłączona pod prąd, z możliwością używania rzutnika (wyposażona w ekran i głośniki). Napisy na wiatach (centralna wiata - W zielone gramy, pozostałe: ogień, woda, ziemia, powietrze) powinny być wykonane z naturalnych materiałów (poza drewnem mogłoby być barwione płótno, ale bez plastiku i papieru).

- Do gniazda wchodzi się dwoma bramami (położone w połowie drogi pomiędzy wiatami). Przy bramie pierwszej znajdować się będzie eko-sklep (z żywnością i produktami ekologicznymi). Przy drugiej bramie będą stały duże drewniane śmietniki do recyklingu (osobno: szkło, makulatura, plastik, odpady organiczne). Bramy nie muszą być wysokie, ale tak skonstruowane, aby nie dało się wejść nie zwróciwszy uwagi na ich tematykę. Przy bramie drugiej będzie się dodatkowo znajdować punkt informacyjny (powinna wychodzić na teren mieszkalny zlotu), natomiast spod bramy pierwszej będą startować wszystkie wyjścia na zajęcia poza terenem gwiazda.

- Na całym terenie gwiazda będzie kilkanaście mniejszych śmietników do recyklingu, a wszelkie kierunkowe strzałki będą drewniane lub materiałowe.

- Tuż obok centralnej wiaty powinna być ustawiona kadrówka z magazynem materiałów programowych, w której na stałe będzie przebywać komendantka miejsca programowego. Kadrówka powinna mieć dostęp do światła elektrycznego, oraz prądu (komputery, drukarka itp.).

 

Zajęcia w ciągu dnia:

Zajęcia biletowane planowane dla 1200 osób.

W czasie jednego bloku odbywać się będą zajęcia biletowane w 2 cyklach 3 h:

  1. zajęcia na terenie zlotu;
  2. zajęcia na terenie obiektów Krakowa (budynki uniwersyteckie, wysypisko śmieci);
  3. Muzealni Tropiciele w kompleksie Ogrodu Zoologicznego w Krakowie (zajęcia do 9.00-15.00) gra dla zuchów, harcerzy i harcerzy starszych na zasadzie współzawodnictwa wewnątrz patrolów oceniana na bieżąco.